Cynk

( ilość produktów: 30 )

Cynk jest jednym z niezbędnych minerałów, który prowadzi do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Ze względu na to, że minerał ten jest obecny w około 200 aktywnych enzymach ma on znaczący wpływ na wszystkie podstawowe procesy życiowe i pozwala na utrzymanie dobrej kondycji zdrowotnej.

Rola cynku w organizmie człowieka

  • Odporność - cynk przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Odpowiednia podaż tego minerału buduje odporność ludzkiego organizmu, dlatego też jeżeli często łapią Cię przeziębienia może to oznaczać jego niedobór.
  • Mineralizacja kości i zębów - cynk pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Jest niezbędny przy zachowaniu odpowiedniej ich gęstości. Znaczny niedobór może prowadzić do osteoporozy.
  • Płodność - cynk ułatwia utrzymanie prawidłowej płodności i odpowiednich funkcji rozrodczych. Pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu testosteronu we krwi oraz zwiększa produkcję plemników.
  • Prawidłowy metabolizm składników odżywczych - minerał ten przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych. Pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu węglowodanów, kwasów tłuszczowych oraz witaminy A. Jest niezbędny przy właściwej syntezie białka.
  • Wygląd - znacząco wpływa na wygląd włosów- hamuje wypadanie oraz rozdwajanie się końcówek. Niedobór tego minerału może doprowadzić do utraty owłosienia, zapalenia skóry, trądzik, łuszczyco-podobnych zmian skórnych. Minerał ten pomaga zachować zdrowe, piękne paznokcie.
  • Praca mózgu - cynk utrzymuje prawidłowe funkcje poznawcze. Dzieci z niedoborem cynku rozwijają się wolniej niż rówieśnicy.
  • Wzrok - jest niezbędny przy utrzymaniu prawidłowego widzenia. Z powodu braku odpowiedniej podaży minerału u osób dorosłych może wystąpić kurza ślepota.

Źródło cynku w pożywieniu

Cynk w większości dostarczany jest z pożywieniem, chociaż nie zawsze jest to wystarczające i wtedy właśnie warto suplementować minerał. Najbogatszymi produktami w cynk są: małże, orzechy, produkty zbożowe, wątróbka, wołowina, pestki dyni, sezam, migdały.

Dzienne zapotrzebowanie cynku

Minimalne dzienne spożycie cynku to 5mg. Zalecana dawka to 15-25g na dzień.

Co powoduje obniżenie poziomu cynku w organizmie

Regularne spożywanie wybranych leków, tabletek antykoncepcyjnych oraz nadmierne picie alkoholu może powodować obniżenie poziomu cynku w ludzkim organizmie. Pamiętaj! Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety.

Widok gallery
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.Korzystając nadal z niniejszej strony, w tym klikając lub zamykając ten banner, zgadzają się Państwo na wykorzystanie technologii reklamowych i analitycznych (w tym plików „cookie”) na niniejszej stronie i innych stronach współpracujących z naszymi partnerami. Pamiętaj: Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
pixel