Witamina K

( ilość produktów: 6 )

Witamina K

Witamina K jest bardzo ważną witaminą dla naszego organizmu. Jego głównymi funkcjami to wpływanie na proces krzepnięcia krwi oraz gospodarkę wapniową organizmu. Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach dlatego musi być dostarczana wraz z posiłkami zawierającymi tłuszcze. W organizmie jest ona produkowana przez bakterie znajdujące się w jelicie grubym oraz jest regenerowana w wątrobie w cyklu witaminy K.

Rola witaminy K w organizmie

Krzepnięcie krwi Witamina K w wątrobie wspomaga produkcję protrombiny, czyli białka osocza krwi która zapewnia prawidłową krzepliwość krwi, krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom. Gdy występuje niedobór protrombiny przy małym skaleczeniu występuje obfite krwawienie ponieważ krew słabo albo w ogóle nie krzepnie. Gospodarka wapniowa Witamina K zapewnie prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego. Wychwytuje ona cząsteczki wapnia z żył i transportuję do kości. Zapobiega to takim chorobom jak osteoporoza czyli kości stają się kruche i łatwo można je złamać.

Niedobór witaminy K

Nie dobór witaminy K jest spowodowane nie wydolnością wątroby, chorobami jelit oraz długotrwałą antybiotykoterapią która niszczy naturalną florę przewodu pokarmowego.

Objawami niedoboru są:

· Słaba krzepliwość krwi

· Samoistne krwotoki np. z nosa

· Problem z gojeniem się ran

· Osteoporoza

· Słaba mineralizacja kości.

Nadmiar witaminy K

Nadmiar witaminy K może być również niebezpieczny dla naszego organizmu i prowadzi do:

· Rozpadu krwinek czerwonych

· Niedokrwistość

· Nadmierne pocenie się

· Uczucie gorąca

· U niemowląt – żółtaczkę

Dawkowanie witaminy K

Dzienne zapotrzebowanie zależy od wieku i płci:

· Niemowlęta: 5 – 10 µg

· Dzieci w wieku od 1 do 9: 15 – 25 µg

· Chłopcy w wieku od 10 do 18: 40 – 65 µg

· Dziewczęta w wieku od 10 do 18: 40 – 55 µg

· Mężczyźni: 65µg

· Kobiety: 55µg

Naturalne źródlą witaminy K

Najwięcej witaminy K posiadają zielone, liściaste warzywa takie jak:

· Brokuły

· Rzepa

· Szpinak

· Sałata

· Szparagi

· Brukselka

 

Innymi źródłami są:

· Awokado

· Truskawka

· Jaja

· Ser

· Wątroba  

Widok gallery
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
X
pixelpixelpixel