WITAMINA K w kroplach i tabletkach

( ilość produktów: 33 )

Witamina K jest bardzo ważną witaminą dla naszego organizmu. Jej głównymi funkcjami jest wpływanie na proces krzepnięcia krwi oraz gospodarkę wapniową organizmu. Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego musi być dostarczana wraz z posiłkami zawierającymi tłuszcze. W organizmie jest ona produkowana przez bakterie znajdujące się w jelicie grubym oraz jest regenerowana w wątrobie w cyklu witaminy K.

Rola witaminy K w organizmie

Krzepnięcie krwi Witamina K w wątrobie wspomaga produkcję protrombiny, czyli białka osocza krwi, która zapewnia prawidłową krzepliwość krwi, krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom. Gdy występuje niedobór protrombiny przy małym skaleczeniu, występuje obfite krwawienie, ponieważ krew słabo albo w ogóle nie krzepnie. Gospodarka wapniowa Witamina K zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego. Wychwytuje ona cząsteczki wapnia z żył i transportuję do kości. Suplementacja witamin i minerałów zapobiega m.in. takim chorobom jak osteoporoza, czyli kości stają się kruche i łatwo można je złamać.

Niedobór witaminy K

Niedobór witaminy K jest spowodowany niewydolnością wątroby, chorobami jelit oraz długotrwałą antybiotykoterapią, która niszczy naturalną florę przewodu pokarmowego. Objawami niedoboru są:

  • Słaba krzepliwość krwi,
  • Samoistne krwotoki np. z nosa,
  • Problem z gojeniem się ran,
  • Osteoporoza,
  • Słaba mineralizacja kości.

Nadmiar witaminy K

Nadmiar witaminy K może być również niebezpieczny dla naszego organizmu i prowadzi do:

  • Rozpadu krwinek czerwonych,
  • Niedokrwistość,
  • Nadmierne pocenie się,
  • Uczucie gorąca,
  • U niemowląt – żółtaczkę.

Dawkowanie witaminy K

Dzienne zapotrzebowanie zależy od wieku i płci:

  • Niemowlęta: 5 – 10µg,
  • Dzieci w wieku od 1 do 9: 15 – 25µg,
  • Chłopcy w wieku od 10 do 18: 40 – 65µg,
  • Dziewczęta w wieku od 10 do 18: 40 – 55µg,
  • Mężczyźni: 65µg,
  • Kobiety: 55µg.

Naturalne źródła witaminy K

Najwięcej witaminy K posiadają zielone, liściaste warzywa takie jak:

  • Brokuły,
  • Rzepa,
  • Szpinak,
  • Sałata,
  • Szparagi,
  • Brukselka.

Innymi źródłami są:

  • Awokado,
  • Truskawka,
  • Jaja,
  • Ser,
  • Wątroba.
Widok gallery
12
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.Korzystając nadal z niniejszej strony, w tym klikając lub zamykając ten banner, zgadzają się Państwo na wykorzystanie technologii reklamowych i analitycznych (w tym plików „cookie”) na niniejszej stronie i innych stronach współpracujących z naszymi partnerami. Pamiętaj: Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
pixel