Potas

( ilość produktów: 6 )

Potas

Potas jest ważnym dla naszego organizmu makroelementem. Jego niedobór jest spotykany dość rzadko dlatego że znajduje się prawie we wszystkich produktach spożywczych. Pierwiastek ten łatwo przemieszcza się przez błony komórkowe dzięki czemu dostarcza komórkom substancje odżywcze i oczyszcza ją z zbędnych produktów przemiany materii. Główną funkcją potasu jest zapewnienie odpowiedniej gospodarki wodnej organizmu przez co pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni oraz układu nerwowego. Ponad to potas pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

Zapotrzebowanie i przyczyny niedoboru

Najczęściej do niedoboru tego minerału dochodzi u pacjenta z chorobami sercowo-naczyniowymi, np. z nadciśnieniem tętniczym. Osoby te często stosują środki farmaceutyczne które powodują zwiększenie wydalenia potasu z moczem. Z niedoborem potasu możemy się spotkać również przy intensywnych wymiotach lub biegunkach, przy stosowaniu środków przeczyszczających, przy niedoboru aldosteronu (hormon produkowany przez korę nadnerczy). Sporadycznymi przyczynami są: rozległe oparzenia, urazy, wstrząsy, masywne krwotoki, sterydoterapia.Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka to 2000 – 3000mg potasu.

Objawy niedoboru i nadmiaru potasu

Niedobór potasu objawia się:

·         Ogólnym osłabieniem
·         Apatią i nadmierną sennością
·         Zaburzeniem pracy serc, arytmia
·         Zaburzeniem funkcjonowania mięśni
·         Drżeniem mięśni, np. ud i łydek
·         Obrzękiem kończyn dolnych

 

Brak potasu w diecie może prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu:
·         Ciągłe zmęczenie
·         Zdenerwowanie
·         Wzdęcia i zaparcia
·         Zaburzenie rytmu serca
·         Trądzik
·         Omdlenia

Nadmiar potasu występuje bardzo rzadko i jest spowodowany zaawansowanymi chorobami nerek lub zbyt nadmierną suplementacją tym minerałem. Objawy to: zwolniona akcja serca, spadek siły mięśni oraz odczuwanie mrowienia i drętwienia w kończynach.

Naturalne źródła potasu

Najlepszym źródłem potasu są:

· Morele
· Figi suszone
· Awokado
· Banany
· Ziemniaki
· Seler
· Kiwi
· Pomidory
· Grapefruity  

Widok gallery
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
X
pixelpixelpixel