Funkcje krwi w organizmie

2020-06-15

FUNKCJE KRWI W ORGANIZMIE

Krew i jej składniki spełniają wiele istotnych zadań mających na celu podtrzymanie procesów życiowych. Jednym z podstawowych zadań jest transport tlenu i składników odżywczych do komórek i transport powrotny produktów końcowych związany z przemianą materii. Poza tym krew jest nośnikiem hormonów i innych substancji pomiędzy komórkami. Ponadto krew zapewnia tak ważną homeostazę tzn. utrzymuje równowagę wody i elektrolitów, reguluje pH i kontroluje temperaturę ciała.

ROLA KRWI

Rola krwi w oddychaniu związana jest z jednym z najważniejszych zadań tj. transportu tlenu z płuc do komórek i dwutlenku węgla z powrotem do płuc. Krew zaopatruje więc tkanki w tlen (bierze udział w oddychaniu), w elementy energetyczne, mineralne, witaminy, hormony, przyswaja zbędne produkty przemiany materii, np. CO2, mocznik i dostarcza do płuc i innych narządów wydalających jak nerki, skóra. Przenosi ciepło z miejsc, gdzie się je wytwarza w największej ilości np. wątroba, mięśnie i przenosi do skóry, gdzie produkcja jest mniejsza niż utrata.

ODPORNOŚĆ

Funkcje obronne i odpornościowe krwi. Jako część układu odpornościowego krew pełni funkcje obronne przeciwko obcym ciałom dzięki fagocytom oraz przeciwciałom. Krew jest ważnym elementem przy reakcji na skaleczenia - mowa tu o krzepnięciu krwi. W warunkach fizjologicznych proces krzepnięcia krwi zostaje aktywowany przez przerwanie ciągłości struktur naczyniowych i ma za zadanie zapobiec utracie krwi. Problemy z procesem krzepnięcia krwi mogą występować u osób z niedoborem witaminy K. Niedobór tej witaminy powoduje zaburzenia i trudności w krzepnięcia krwi, łatwość powstawania krwawienia wewnętrznego i zewnętrznego oraz problemy z gojeniem się ran.

BARIERA KREW-MÓZG

Ciekawym tematem do podjęcia jest Bariera krew–mózg – fizyczna i biochemiczna bariera pomiędzy naczyniami krwionośnymi a tkanką nerwową, mająca na celu zabezpieczenie przed szkodliwymi czynnikami, a także pozwala na selektywny transport substancji z krwi do płynu mózgowo-rdzeniowego. Co ciekawe, mózg utrzymuje „autostradę” wolną od kontroli tj. w rejonie tylnego płata przysadki mózgowej, gdzie mózg wydziela hormony do krwi.

WYSIŁEK A KREW

Podczas jednorazowego wysiłku fizycznego natychmiast występują reakcję ze strony układu krążenia, które polegają na przystosowaniu pracującego układu na zwiększone potrzeby mięśni w tlen. Występują również zmiany w obrębie ciśnienia skurczowego krwi, które razem ze wzrostem obciążenia pod naciskiem wysiłku powinno zostać zwiększone. Sam trening fizyczny daje tak naprawdę 99% korzyści dla organizmu, 1% pozostawiłem sportowcom zawodowym, których wysiłek na treningach równia się z przekraczaniem swoich granic i ciągłą maksymalizacją wyników, co w efekcie daje często efekt przetrenowania organizmu, przemęczenia, wyniszczenia i ogólnego słabego stanu zdrowia wewnętrznego.

JAK DBAĆ O KREW ?

Tutaj warto trochę opowiedzieć o witaminach i ich roli w budowie jakości krwi.

Żelazo jest pierwiastkiem niezbędnym do procesów tworzenia krwi oraz do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu, dodatkowo wspomaga jego odporność, zwalcza wolne rodniki i redukuje uczucie zmęczenia. Niezbędną witaminą przyjmowaną podczas suplementacji żelaza jest Witamina C, która dba o ochronę żelaza we krwi.

Tutaj warto również wspomnieć o witaminie B2, która w znaczący sposób przyśpiesza wchłanianie żelaza przez jelita.

Witamina B12 to związek chemiczny, który w organizmie pełni rolę regulatora produkcji czerwonych krwinek.

Witamina E chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym obumieraniem.

Witamina A maksymalizuje wykorzystanie żelaza we krwi.

Jeżeli chcielibyśmy zadbać o nasze witaminy względem krwi to żelazo znajdziemy w wątróbkach, drobiu, czerwonym mięsie. Witaminę B2 mamy w jogurtach, mleku, brokułach. Witamina B12 jest w jajkach, zielonych warzywach, pomidorach. Witamina E - oliwki, migdały, kiwi. Witamina A - obecna w marchwi, szpinaku.

CZYM SIĘ WSPOMÓC – SUPLEMENTACJA

Z punktu widzenia osoby, której życie składa się z wielu aspektów, a doba nie ma możliwości rozciągnięcia, trudno jest o codzienne zakupy i zaopatrywanie się w produkty których na co dzień nie ma w sklepach. Na przeciw wymaganiom firmy suplementacyjne oferują nam gotowe rozwiązania w postaci witamin zamkniętych w opakowaniach. Tabletki są łatwiejsze do kontrolowania i bardziej praktyczne, co nie podlega żadnej dyskusji. Ważne jest to, co jemy, jak często trenujemy i czym się suplementujemy.

Na koniec trzeba powiedzieć, że nic jednak nie zastąpi spaceru po lesie czy w górach, co ma zbawienny wpływ na dotlenienie, oczyszczanie i jakość naszego organizmu.

Polecane
Omega 3-6-9 - 100caps Promocja Polecany
Omega 3-6-9 - 100capsZdrowie i uroda
49,00 zł1470 pkt.
Glucose Control 4 Him+ - 30tabs Promocja Polecany
Glucose Control 4 Him+ - 30tabsDieta i odchudzanie
69,00 zł2070 pkt.
Multi Mineral Chelate - 90caps. Promocja Polecany
Multi Mineral Chelate - 90caps.Witaminy i minerały
59,00 zł1770 pkt.
Vitamin E 100 - 90tabs
Vitamin E 100 - 90tabs Witaminy i minerały
17,90 zł29,00 zł537 pkt.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.Korzystając nadal z niniejszej strony, w tym klikając lub zamykając ten banner, zgadzają się Państwo na wykorzystanie technologii reklamowych i analitycznych (w tym plików „cookie”) na niniejszej stronie i innych stronach współpracujących z naszymi partnerami. Pamiętaj: Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
pixel