Aminokwasy - zahamowanie katabolizmu i uzyskanie dodatniego bilansu azotowego

2019-07-04

Aminokwasy - zahamowanie katabolizmu i uzyskanie dodatniego bilansu azotowego


Jeśli boicie się katabolizmu i uważacie, że może on zaburzyć przyrost waszej masy mięśniowej to w naszym najnowszym artykule postaramy się wyjaśnić w jaki sposób zniwelować ryzyko jego wystąpienia i uzyskać dodatni bilans azotowy.


Zanim zaczniemy szczegółowo opisywać tematykę aminokwasów należy zadać sobie podstawowe pytanie ? czym jest bilans azotowy i dlaczego jest tak ceniony przez osoby intensywnie trenujące.

Bilans azotowy to nic innego jak umiejętność przyswajania się białek. Jeśli organizm charakteryzuje się dodatnim bilansem ? to jest to olbrzymia korzyść dla mięśni, gdyż dochodzi do ich rozbudowy i wzmocnienia. Ujemny bilans azotowy przyspiesza ryzyko wzrostu poziomu kortyzolu, a co za tym idzie rozpadu białek mięśniowych.


Jak uzyskać dodatni bilans azotowy?

Odpowiedź jest w zasadzie prosta, należy spożywać spore ilości protein. Dlaczego? Białka zawierają w sobie 16% azotu, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie odpowiedniego bilansu azotowego. Jeśli nie jesteście w stanie powiększyć swojej masy mięśniowej, a uważacie że spożywacie już wystarczające ilości białka to być może warto się zainteresować aminokwasami. Są to przygotowane specjalnie do spożycia mikro- i makroskładniki, dzięki którym organizm znacznie szybciej rozpocznie proces syntezy białek.


Czym w ogóle są aminokwasy i dlaczego ułatwiają rozbudowę masy mięśniowej?

Aminokwasy dzielimy na endo, jak i egzogenne. Pierwsze z nich - aminokwasy endogenne to grupa aminokwasów, które organizm jest w stanie sam wytworzyć w takiej ilości, że są one wystarczające dla organizmu i zaspokajające jego potrzeby. Aminokwasy te nie są niezbędne i nie muszą być dostarczane z pożywieniem. Aminokwasy egzogenne to rodzaj aminokwasów, które nie podlegają syntezie bezpośrednio w organizmie człowieka i należy je dostarczać z zewnątrz. W ich skład wchodzą przede wszystkim fenyloalanina, leucyna, izoleucyna, metionina, walina, lizyna, treonina, tryptofan, histydyna, arginina. Spośród powyższych aminokwasów największe zapotrzebowanie występuje na leucynę, najmniejsze natomiast jest na tryptofan.


Co nam w zasadzie daje suplementacja aminokwasami?

Należy zaznaczyć, że jednorazowa, kilkudniowa suplementacja aminokwasami może nie przynieść najmniejszego rezultatu. Dlaczego ujawniam taką brutalną prawdę? Z tego względu, że należy właśnie wpierw uzyskać dodatni bilans azotowy. A to jest możliwe jedynie dzięki aminokwasom, peptydom, czy białkom. Osoby regularnie spożywające duże ilości mięsa, białek nie muszą się niczego obawiać. Osoby nie dostarczające zbyt dużej ilości tego makroskładnika z całą pewnością powinny zmienić swoje postępowanie, jeśli dążą do poprawy sylwetki i rozbudowy muskulatury.

Aminokwasy wykazują bardzo silne działanie antykataboliczne, jak i przyspieszają przyrost masy mięśniowej. To właśnie dzięki nim Wasz trening będzie znacznie bardziej efektywny, gdyż będziecie znacznie lepiej zregenerowani, jak i zdecydowanie szybciej zniknie uczucie zmęczenia.


Dlaczego tyle mówię o działaniu antykatabolicznym i ryzyku podwyższonego poziomu kortyzolu?

Kortyzol to zdecydowanie najbardziej znienawidzony hormon przez sportowców (bez różnicy, czy są to sporty siłowe, czy sylwetkowe). Jego zadaniem jest rozwój tkanki tłuszczowej oraz utrudnienie rozwoju tkanki mięśniowej. Kortyzol uwalniany jest incydentalnie na skutek stresu oraz wysiłku fizycznego. Długofalowy stres wyzwala poziom kortyzolu tak bardzo, że dochodzi do gromadzenia się tkanki tłuszczowej na twarzy, karku i w okolicach pasa.

Jak radzić sobie z kortyzolem?

Przygotowane przez naukowców specjalne formuły GABA odpowiadają za uwalnianie somatropiny, a także zahamowanie kortyzolu. Wartym uwagi jest fakt, że GABA powstaje zawsze z glutaminy i to właśnie ten aminokwas powinni rozważyć w swojej suplementacji sportowcy trenujący sporty sylwetkowe. Bez niej ciężkie będzie utrzymanie choćby estetycznej sylwetki. Godnym polecenia produktem jest również witamina B6 odpowiedzialna za hamowanie uwalniania prolaktyny. Jak możliwie najlepiej zabezpieczyć mięśnie i wspomóc ich przyrost? Zdecydowanie najlepsze efekty osiągniecie poprzez suplementację odżywkami białkowymi, jak i aminokwasami. Dzięki nim macie gwarancje, że Wasze mięśnie są zdecydowanie bardziej wypoczęte i gotowe do ponownego wysiłku niż kiedykolwiek wcześniej.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.Korzystając nadal z niniejszej strony, w tym klikając lub zamykając ten banner, zgadzają się Państwo na wykorzystanie technologii reklamowych i analitycznych (w tym plików „cookie”) na niniejszej stronie i innych stronach współpracujących z naszymi partnerami. Pamiętaj: Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
pixelpixelpixel