Aminokwasy nie tylko przy masie !?

2019-07-03

Aminokwasy nie tylko przy masie !?

W dążeniu do budowania mięśni i zachowania idealnej sylwetki oraz siły, sportowcy często nie są w stanie dostarczyć wystarczającej ilości białka. Jemy spore porcje kurczaka, steków, jajek i ryb, by je pozyskać. Nawet, gdy sięgamy po suplementacje, to skupiamy się, by białko po jakie sięgamy było odpowiedniego typu ? serwatka, kazeina ? ale czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad spożywaniem wyizolowanych aminokwasów ? które przecież są składnikiem budulcowym białka? W dążeniu do budowania mięśni i zachowania idealnej sylwetki oraz siły, sportowcy często nie są w stanie dostarczyć wystarczającej ilości białka. Jemy spore porcje kurczaka, steków, jajek i ryb, by je pozyskać.

Nawet, gdy sięgamy po suplementacje, to skupiamy się, by białko po jakie sięgamy było odpowiedniego typu ? serwatka, kazeina, ale czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad spożywaniem wyizolowanych aminokwasów ? które przecież są składnikiem budulcowym białka?



Niezaprzeczalnym faktem jest, że poszczególne aminokwasy mogą wpływać na wzrost mięśni poprzez wiele różnych szlaków, a z wszystkich ich rodzajów, żadne nie okazały się ważniejsze niż aminokwasy rozgałęzione. BCAA to leucyna, izoleucyna i walina. Nazwa "rozgałęzione aminokwasy" pochodzi od struktury tych związków. Trzy BCAA są bardzo istotne i rzeczywiście należą do kategorii niezbędnych aminokwasów. Niezbędne aminokwasy to aminokwasy, których organizm nie może syntetyzować samodzielnie i dlatego muszą być dostarczane w odpowiedniej ilości ze źródeł żywieniowych. W rzeczywistości wygląda to natomiast tak, że nawet jeśli w pożywieniu znajduje się 20 aminokwasów, to BCAA stanowią około jedną trzecią z całej puli aminokwasów w tkance mięśniowej. Zatem jeżeli zależy Ci na odpowiednim rozwoju tkanki mięśniowej, to suplementacja BCAA jest koniecznością.


BCAA, w odróżnieniu od większości innych aminokwasów, są metabolizowane w obrębie tkanki mięśniowej, co umożliwia ich utlenianie (jako energii) przez komórki mięśni w procesie wytwarzania energii komórkowej w postaci ATP. ATP jest podstawową jednostką energii, która pozwala podnosić ciężary, wykonywać jakiekolwiek ruchy czy pomoże Ci wyciągnąć 100% z treningu. Fakt, że leucyna, izoleucyna i walina są metabolizowane w mięśniach pozwala na ich szybkie przyswojenie - wtedy gdy organizm tego potrzebuje. Znaczące zwiększenie metabolizmu BCAA podczas długotrwałego wysiłku spowodowane jest zapotrzebowaniem na energię w tym czasie ? a tym samym powoduje, że aminokwasy rozgałęzione są niezwykle skuteczne podczas gdy są przyjmowane w porach treningu. Unikalne procesy metaboliczne i wszechstronność BCAA pozwala im wpływać na niemal każdy aspekt treningu. Ale gdzie ich tak naprawdę szukać?


Na rynku dostępnych jest bardzo wiele preparatów zawierających BCAA, dlatego warto skupić się na tych, które charakteryzują się naprawdę dużą przyswajalnością. Mowa tu o suplementach, które dodatkowo wzbogacono Witaminami z grupy B. Witamina B 6 jest koenzymem wielu reakcji - w tym dekarboksylacji i transaminacji aminokwasów oraz reakcji modyfikujących ich łańcuchy boczne. Bierze też udział w metabolizmie aminokwasów, w związku z czym, pozwala jeszcze skuteczniej wykorzystać BCAA przez pracujące mięśnie. Takie połączenie aminokwasów rozgałęzionych, oraz witaminy z grupy B znajdziemy w dwóch niezwykle dobrych produktach - 4+ NUTRITION - BCAA+ 2:1:1 oraz 4+ NUTRITION - INSTANT BCAA+. Musimy Pamiętać, że BCAA powinny być stosowane jako uzupełnienie w każdym planie redukcyjnym, ponieważ są niezbędnym elementem ochronnym dla naszych mięsni podczas stosowania wycieńczających diet redukcyjnych oraz bardzo eksploatujących nasz organizm treningów.

Swoją osłonową i ochronną, a także wzmacniającą rolę w mięśniach może zagwarantować nam także inny suplement : EXTRIFIT - BCAA 2:1:1. Bardzo duża ilość aminokwasów w każdej porcji jest nie tylko niezwykłym zastrzykiem dla naszych mięśni, ale także dobrym elementem wspomagającym bardzo wiele istotnych procesów w naszym organizmie.
Skutki spożycia BCAA na utratę tłuszczu są bardzo intensywnie badane w ostatnich latach. Co ciekawe, najnowsze badania wskazują, że aminokwasy rozgałęzione mogą mieć wpływ na utratę tkanki tłuszczowej, ponieważ wydaje się, że BCAA może zwiększać wrażliwość na insulinę, a co jeszcze bardziej interesujące, również oszczędzać glikogen mięśniowy! Uważa się, że spożycie BCAA zwiększa poziom alaniny we krwi, która zostaje zamieniona w glukozę w wątrobie, a następnie wysyłana do mięśni i wykorzystana jako paliwo podczas pracy.
Wszystkie te zalety aminokwasów rozgałęzionych zostały także wykorzystane w jednym z najbardziej zaawansowanych preparatów zawierających BCAA w składzie - IRON HORSE - BCAA PLUS. Preparat ten cechuje się odwzorowaniem proporcji BCAA występujących w ludzkich mięśniach. Dlatego też leucyna, walina i izoleucyna w BCAA PLUS zostały skomponowane w stosunku 1,3: 0,9 : 0,8 co jest odzwierciedleniem ich naturalnej formy. Kompozycja ta jest staje się automatycznie najskuteczniejszą formą podania aminokwasów rozgałęzionych i daje pewność, że zostanie wykorzystana przez organizm we właściwy sposób. Kompleks tyrozyny i oraz acetylowanej formy L-karnityny wraz z magnezem i witaminami z grupy B wykorzystany w tym produkcie gwarantuje odpowiednią koncentrację na treningu i poprawę przewodnictwa nerwowego.


Czasami jednak może okazać się, że samo BCAA to za mało. Jeśli chcemy Dostarczyć wszystkich niezbędnych aminokwasów do nasz ego organizmu, powinniśmy sięgnąć po produkt składający się z większej ich różnorodności niż walina, izoleucyna i leucyna.

Takim preparatem jest 4+ NUTRITION AMINO+. Preparat ten, poza dużą dawką aminokwasów rozgałęzionych, zawiera także szereg innych aminokwasów ? Lizynę, Metioninę, Fenyloalaninę, cystynę, tryptofan czy histydynę, oraz wiele innych, w związku z powyższym idealnie nadaje się jako środek uzupełniający aminokwasy w naszym menu. Jak już wspomniano wcześniej, nie wszystkie aminokwasy organizm jest w stanie sam zsyntetyzować. W przypadku 8miu z 20 aminokwasów ? w związku z tym faktem, może wystąpić niedobór w organizmie, zwłaszcza w przypadku osób uprawiających sport, czy wykazujących się wzmożoną aktywnością.

Aminokwasy są jednym z podstawowych składników dobrze skomponowanej diety. Coraz więcej badań naukowych stwierdza wielofunkcyjność aminokwasów ? nie tylko w aspekcie zdolności budulcowych, ale także jako elementy biorące udział w sygnalizacji w układzie nerwowym, jako czynniki mające znaczny wpływ na sekrecję hormonów czy też jako elementy regulujące gospodarkę insulinową w organizmie. Dlatego należy pamiętać, że wprawdzie białko jest dla nas niezwykle ważne ? ale składa się ono właśnie maleńkich cegiełek ? aminokwasów ? które są tak niezwykle ważne, bez względu na to, czy jesteśmy zawodowcami, czy trenujemy rekreacyjnie, oraz bez większego znaczenia na rodzaj wykonywanego wysiłku.

 




--- Artykuł przygotowany został przez Panią Olimpię Przyjemską

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.Korzystając nadal z niniejszej strony, w tym klikając lub zamykając ten banner, zgadzają się Państwo na wykorzystanie technologii reklamowych i analitycznych (w tym plików „cookie”) na niniejszej stronie i innych stronach współpracujących z naszymi partnerami. Pamiętaj: Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
pixelpixelpixel