ZERWIJ ZE STAGNACJĄ!

2020-09-25

ZERWIJ ZE STAGNACJĄ!

WIELOKROTNIE ZDARZA MI SIĘ SŁYSZEĆ O PROBLEMACH ZWIĄZANYCH ZE STAGNACJĄ I PRZESTOJEM NA SIŁOWNI. NIE DO KOŃCA CHODZI TU O ROZWÓJ MIĘŚNIOWY, A O STYL I TECHNIKI TRENINGOWE. CZĘSTO WYKONYWANY TEN SAM TRENING PRZEZ DŁUGI OKRES ZACZYNA SIĘ NUDZIĆ, ALE PRZEDE WSZYSTKIM WYWOŁYWAĆ W NAS STRES, A SAMO PRZYJŚCIE NA SIŁOWNIĘ POWODUJE PODNIESIENIE KORTYZOLU, POSPINANIE MIĘŚNI, NIECHĘĆ I MAŁO EFEKTOWNY TRENING.

Podjęcie zmian nie jest proste.

Z jednej strony dla mnie, osoby z 15 letnim stażem, wprowadzanie zmian, zaskakiwanie organizmu czy tworzenie nowych, kreatywnych treningów nie jest niczym skomplikowanym. Zmiana treningu podczas jego wykonywania jest u mnie tak częsta, jak sam trening. Wynika to z czucia mięśniowego, lub jego braku. Podczas wielu lat treningowych nigdy nie powtarzałem ćwiczeń z poprzedniego treningu. Zawsze wprowadzałem zmiany - czy to związane z liczbą powtórzeń, czy kolejnością ćwiczeń.

Nie biegałeś? Biegaj!

JEŻELI DOTKNĄŁ CIE MARAZM W TRENINGU, STAŃ I POMYŚL PRZEZ CHWILĘ, CO JEST TAKIEGO, CO DO TEJ PORY NIE ROBIŁEŚ, A DALEJ KRĘCIĆ SIĘ TO BĘDZIE W SFERZE SPORTU?!
Zdarzało mi się przez parę dni treningowych odstąpić od podnoszenia ciężarów i … biegać! Tak, po prostu biegać, tak jak umiałem, tak długo jak mogłem. Bez kontroli pulsu, bez określonego czasu. Zawsze kończyło się to szokiem dla organizmu, gdyż lekkoatleta ze mnie żaden.

Innym sposobem był dla mnie boks, który wcześniej trenowałem, lecz poprzez wejście w profesjonalną kulturystkę musiałem zrezygnować. Boks potrafił mnie wykończyć, pokazać braki rozciągnięcia, niedotlenienie i słabą praktyczność moich mięśni, lecz nie dla upokorzenia, a dla zerwania ze stagnacją epizodycznie wracałem do boksu.

CROSSFIT – mocne uderzenie!

Przez pewien okres moja przygoda na siłowni musiała zahaczyć o crossfit. Cholernie wymagająca, mocna, męska dyscyplina. Początki z crossfitem obfitowały w bóle mięśniowe, jakie znałem chyba tylko podczas młodzieńczego praktykowania treningów siłowych. Moje dobrze rozwinięte, lecz niestety pospinane mięśnie, musiały uruchomić się do zupełnie innej pracy. Włókna głębokie, szereg zaczepów i przyczepów, które nigdy wcześniej nie pracowały w tak dużej ilości, w tak krótkim czasie.

TAKI TRYB TRENINGÓW ROZWIJA I SZOKUJE ORGANIZM - JEDYNY WYKRZYKNIK, KTÓRY TRZEBA TU POSTAWIĆ TO KONTUZJOGENNOŚĆ. TAK, CROSS FIT ANGAŻUJE WIELE, LECZ RÓWNIEŻ ANGAŻUJE WIELE MOŻLIWOŚCI URAZU. NIE MNIEJ JEDNAK, PO SESJACH CROSSOWYCH WRACAŁEM ZAWSZE DO SWOICH TRENINGÓW ŚWIEŻSZY, BARDZIEJ ŚWIADOMY I ZMOTYWOWANY.

Przerwa totalna?

Nie umiem polecić nikomu przerwy, totalnej przerwy, podczas której nie byłoby mowy o żadnej formie ruchu. Nie potrafię tego polecić, ponieważ sam przez 15 lat treningu nie miałem dłuższej wycinki od ruchu jak 2 tygodnie, co było spowodowane ciężką chorobą.

Trening uzależnia, ale też powoduje obciążenia. Zależnie jak wiele od siebie dajesz i zostawiasz na treningu, tak dużo otrzymasz wewnętrznej satysfakcji. Lecz mocne treningi przynoszą mocne obciążenia, mocne obciążenia wymagają regeneracji i przerw.

Zawodowo, czyli rutynowo

Póki nie jesteś sportowcem zawodowym, nie musisz godzić się na rutynę. Wprowadzanie zmian, totalnie nieprzewidywalnych, zawsze wyjdzie ci na dobre. Trenujesz ciągle na siłowni, wprowadź w swój trening sesje na basenie. Jeżeli biegasz, pozwól sobie na godzinną sesję w squasha. Inna forma wysiłku, inne ułożenie ciała, inne dotlenianie… wszystko to po to, żeby nabrać świeżości.

Jednym z popularnych treningów zrywających ze stagnacją jest popularny trening jednego z ikon światowej kulturystyki. Trening ten błędnie został przez wielu odebrany jako technika treningowa mająca przynosić określony cel. Co ciekawe, sam autor treningu stwierdził, że jest on tylko szalonym zrywem, który ma nieść za sobą przerwanie nudy i zrobienie czegoś zupełnie innego dla mięśni.

Rzeczywiście, trening, jaki wykonywał był zobowiązaniem do obycia 100 powtórzeń w 3 seriach na każdą jedną partie ciała podczas jednej sesji treningowej. Szokuje? No właśnie i o to chodzi!

Trzeba pamiętać, że nie ważne, jaki masz staż treningowy. Jeżeli tylko czujesz, że twój plan treningowy zaczyna Cię przygnębiać i nudzić, to masz prawo go zmienić, odstąpić na chwilę na poczet czegokolwiek innego i niekonwencjonalnego, aby po czasie bez wyrzutów sumienia i z chęcią wrócić do swojego planu i celów.

Polecane
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.Korzystając nadal z niniejszej strony, w tym klikając lub zamykając ten banner, zgadzają się Państwo na wykorzystanie technologii reklamowych i analitycznych (w tym plików „cookie”) na niniejszej stronie i innych stronach współpracujących z naszymi partnerami. Pamiętaj: Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
pixel